Beste mensen aan het thuisfront - Reisverslag uit Kunming, China van yoeri samwel - WaarBenJij.nu Beste mensen aan het thuisfront - Reisverslag uit Kunming, China van yoeri samwel - WaarBenJij.nu

Beste mensen aan het thuisfront

Door: yoeri

Blijf op de hoogte en volg yoeri

21 Maart 2012 | China, Kunming

Zoals belooft een wat snellere update van mij uit het verre oosten. Terwijl ik dit typ is het ongeveer 22.30 voor jullie en 5.30 voor mij. Waarom ben ik zo vroeg op vragen jullie je waarschijnlijk af. Nou ik wacht op mijn vlucht naar Xicuanbanna waar Van den Berg China een tweede productielocatie heeft.
Nu dacht ik met mijn stomme hoofd dat het een goed idee zou zijn om een vroege vlucht te nemen. Dus nam ik er eentje van 7 uur. Nou dames en heren ik kan jullie wel vertellen dat deze fout niet nogmaals gemaakt zal worden. Dit is veel te vroeg voor meneer Samwel!

Zo maar nu even een korte update van al mijn activiteiten alhier. Afgelopen week zijn Nic en Arie op bezoek geweest. Dat was wel erg gezellig maar bracht ook wel een hoop dingen aan het licht die nog verbetert moeten worden. Er is een hoop aan het veranderen in het bedrijf. Maar er moet ook zeker nog een hoop veranderen. Dus dat zorgt ervoor dat ik de komende tijd het zeker wel lekker druk zal blijven hebben.

Ook waren er nog war tuinders mee op bezoek met Arie en Nic. Drie Chrysantentuinders en Arjan Leek een tulpen tuinder. Dat was wel lache al die lui die voor het eerst in China zijn. Dan herken ik stiekem echt wel dingen waarvan ik de eerste keer onder de indruk was. En waar zij nu ook onder de indruk van zijn.

Hadden we een management review. Dus had Nic aan mij gevraagd of ik alle punten wilde opschrijven die aandacht verdiende. Dat heb ik gedaan. Dus ik had een lijst met zwakke punten van mij en Cok maar ook Nic en Arie. Met daarnaast alle fouten die ik dacht dat er gemaakt zijn.
Was echt lache want dan zit ik daar een beetje dingen op te noemen die we besproken. Nou ben ik niet op mijn mond gevallen. Maar ik moet zeggen bij sommige dingen had ik zelf wel zoiets dit is wel zeer kritisch en over de baas zijn werkhouding.
Maar ze konden het waarderen en het gesprek was meteen een stuk opener enzo dus dat was wel goed.

Ook was het wel grappig dat ik begon met de organisatie punten. Daarna 10 dingen die niet goed waren qua werkhouding of werk van mij. Daarna 15 dingen voor Cok die beter moesten en anders. Daarna Nic ook een stuk of 15 en Arie ook een stuk of 10. Maar echt na Cok en Nic zag je Arie echt kijken zovan oh god nou ben ik aan de beurt. Achteraf echt supergrappig. De sfeer was wel te serieus om toen te lachen maar als ik er nu aan terug denk was het wel grappig.

Maar het hielp wel want ik merk wel dat ik nu zeker dingen er makkelijker doorheen krijg. Ook namen ze me wel serieus maar ik heb wel het idee dat dit verder is verbeterd. Achteraf was het keihard objectief kijken naar en benoemen van problemen die ik zag echt een hele goede zet.

Van de week betekende dit wel weer dat ik maandag weer lekker achterliep qua mails en dergelijke. Want ik had to vrijdag mijn mail gecontroleerd en daarna vond ik het even prima. Dus had ik 170 ongelezen emails gisteren en nog 70 emails waar ik wat mee moest doen. Echt bizar op hoeveel mails je op de cc staat en hoeveel beslissingen er allemaal gemaakt moeten worden.

Verder hebben we van de week salaris besprekingen gehad meet het personeel. Daar kwamen een aantal punten uit naar voren. De salarissen moeten omhoog (anders krijgen we geen nieuwe mensen meer). Maar de mensen in ons bedrijf hadden ook wat op en aanmerkingen. Nou staan wij altijd open voor suggesties. Dus hadden we een meeting met alle supervisors (soort van team leiders). Hoe dit te verbeteren was.
Nou het meeste was niet heel boeiend. We bouwen een nieuwe kantine en daar waren vragen en suggesties voor/over. Daarnaast wat dingen over thee in het bedrijf (net als koffie in NL). Nou dat was allemaal zo gefixt.

Komt onze guards supervisor wel met een heel apart probleem. Geeft hij aan dat zijn team uit jongere mensen moet bestaan. Nou is bij ons het bewaken van het bedrijf niet een heel serieuze taak over het algemeen. Hierdoor bestaat ons bewakingsteam uit mensen van rond de 70 jaar ofzo. Die een beetje inspanning krijgen (rondje kas lopen) en nog salaris erbovenop
Nu heeft de supervisor als probleem dat deze beste oude besjes steeds meer tekenen va ouderdom beginnen te laten zien. Sommige kunnen de weg naar huis niet meer vinden na het werk. Sommige verdwalen terwijl ze rond de kas lopen. Op zichzelf is dat niet dramatisch maargoed hij moet deze beste mensen weer gaan zoeken dan. Dat werd onze supervisor een beetje zat omdat dit voornamelijk in de nacht gebeurde. Nou na even een korte peptalk over hoe belangrijk de taak van hem en zijn team wel niet was is alles weer koek en ei. De supervisor ziet het weer helemaal zitten om met zijn team onze kas te beschermen tegen het kwaad. Een zeer goede zaak.
Daarnaast hebben wij wat linken gelegd met Universiteiten in Kunming. Omdat wij best hard aan het groeien zijn. Is op dit moment personeel vinden wat echt wat kan een steeds groter probleem aan het worden. Om dit te tackelen ben ik de contacten met Universiteiten aan het aantrekken.

Nou net tussen het verhaal checken door even ingechecked. Echt Chinezen het blijft een apart volk hoor zeker op die binnenlandse vluchten. Elke keer heb je weer wat van die momenten zovan jonge denk even na. Bijvoorbeeld sta ik in te Checken staat er voor me een Chinees met wat plastic tassen. Wil hij die inchecken als bagage. Tja dat gaat natuurlijk niet. Een stampei jonge echt onwijs.

Nou maar even verder met mijn bezigheden hierzo.

Het is al enige tijd droog in Yunnan (al drie jaar). Dus nu hebben ze besloten om het kunstmatig te laten regenen. Heel bijzonder echt midden in het droge seizoen regenbuien ongelofelijk. Dat hadden ze gedaan met chemicaliën ofzo. Ik vind het wel echt bijzonder om te bedenken dat we al zo ver zijn dat al er voldoende wolken zijn we het kunnen laten regenen als we willen zegmaar als mensheid zijnde.
We staan er al een aantal dorpen en steden droog. Hier rijdt de overheid nu heen met van die tankwagens. Sommige huren ze in en een deel is van het leger. Wel vet om te zien echt bizar grote dingen zeker in konvooi is het vet om te zien.

Ook ben ik nu een hoop bezig met ICT en een soort van management systeem in te voeren. Hier heb ik iemand voor aangenomen en die begeleid ik dan zegmaar. Wel grappig want je leert dan echt allemaal termen zoals UPS en Server system enzo. Het voelt altijd wel alsof ik een hoop weet als je dan die dingen verteled tegen Cok of Nic. Want in het land van de blinden is de eenoog koning ;).

Verder woon ik nu in mijn appartement. Het is nog niet af en ook heb ik nog een schoonmaker nodig. Maar het begint wel een beetje op een plek te lijken waar ik vaker ben geweest. Ik moet nog wel wat spullen kopen maar opzichzelf begint het wel een beetje op iets te lijken.

Wel jammer is dat koken niet gaat omdat het gas nog niet is aangesloten. Dus koken zit er nog niet in. Gelukkig is er een straat met allemaal appartementen aan het complex dus kan ik als noodoplossing elke dag uit eten (als ik niet in Yl Iang slaap waar ik dan eet). Jullie snappen wel dat het zelf kunnen koken erg hoog op de prioriteitenlijst staat bij mij. Helaas door overmacht is dit nog niet mogelijk. Maar jullie kunnen jezelf ervan verzekeren dat ik er alles aan doe om deze situatie te veranderen.

Verder gebeurd er vrij weinig hierzo moet ik bekennen. Afgelopen zaterdag naar de Irish pub geweest in het Noorden van Kunming. Dat was wel erg gezellig. Hoop bekenden en Nederlanders waren er en het was een zware en late avond.

Verder staan mijn weken voornamelijk in het teken van problemen oplossen. Dus veel mensen aan mijn bureau. Daarna volgt een gesprek in gebrekkig engels. Dat wordt elke keer met de volgende zinnen geopend:
Joeli I have a ploblem
Joeli we have a ploblem
Joeli i have a question
Joeli can you look at this

Dat zijn een beetje kort samengevat de eerste zinnen die ze zeggen.

Mijn zinnen zijn meestal:
Ja
Wat moet je
Is it important
Hello
If you go away does the ploblem also go way then?
I am working on it
We are a different definition of problems
Sure I am here to help
No

Of als ik niet in het kantoor ben:
How is it going?
What are you doeing?

De laatste is altijd wel grappig want ze reageren dan altijd verbaasd “ik ben aan het werk”. Waarna ik dan vraag “waar”. Bij Van den Berg natuurlijk…. Ooooowwwwww natuurlijk helemaal vergeten. Hoe gaat het met je werk.
Beetje flauw maar hij blijft wel leuk.

Zo worden een beetje alle gesprekken geopend.

Vandaag naar Banna gevlogen natuurlijk (zoals reeds eerder vermeld). Ben ik geland wordt ik opgehaald door Lola (Chinees meisje). Dus even ingechecked in het hotel. Waarna ik even samen met haar ging pinnen en naar de markt even een ontbijdje scoren.
Lopen we daar over die markt. Dus ik wat bananen gekocht en wat van die ballen met groente enzo erin. Zie ik een paar levende kippen. Dus ik vraag aan Lola kun je even vragen hoeveel die kippen zijn.
Dus zij kijkt mij vreemd aan dus zij vraagt dat. Dus vraag weer aan haar dnek je dat ik een kip mee mag nemen het hotel in? “Hoezo wil je een kip meenemen dan” vraagt Lola.

Dus ik ja want dat is wel zo gezellig. Nemen we die kip mee naar de farm enzo. Misschien heeft hij wel goede ideeen hoe we de problemen op kunnen lossen.
Haha dus Lola kijkt mij echt aan zovan of ik versta hem niet goed. Of die vent is niet goed bij zijn hoofd. Je moet het natuurlijk wel een beetje leuk houden natuurlijk ;).

Nou ik hoop dat alles goed met jullie gaat. Maar volgens mij loopt alles bij jullie (net als hier) gewoon door.

Groeten uit het verre oosten.

  • 21 Maart 2012 - 15:04

    Milou:

    Hahaha... Mooi verhaal weer broer!

    Ik hoop dat ze je een keer terug gaan pakken, met je flauwe grappen! B-)

  • 21 Maart 2012 - 18:07

    Joeri:

    He Yoeri, goed verhaal, ik word er weer blij van. ik ga je binnekort eens terugmailen, maar tanzania is ook best wel kriegeldruk op t moment. en ik hoor t wel als je eerste gebakken ei gelukt is hahaha

  • 02 April 2012 - 20:15

    Ferry:

    Klikt goed allemaal joeli :) hee hoe is het met lola het kippetje :) leuk verhaal man!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Kunming

yoeri

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 55523

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 20 Oktober 2012

China

07 November 2010 - 05 Januari 2011

Rndreis china

25 Augustus 2009 - 20 Januari 2010

uganda

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: