Beste mensen aan het thuisfront - Reisverslag uit Kunming, China van yoeri samwel - WaarBenJij.nu Beste mensen aan het thuisfront - Reisverslag uit Kunming, China van yoeri samwel - WaarBenJij.nu

Beste mensen aan het thuisfront

Door: yoeri

Blijf op de hoogte en volg yoeri

29 Februari 2012 | China, Kunming

Zo nu weer na een lange tijd stilzwijgen een verhaaltje uit het verre oosten. Nou zoals altijd eigenlijk gaat hier alles gewoon zijn gangtje. Ik zit dan wel in een ander land maar de dingen zijn over het algemeen toch wel verbazingwekkend gewoon. Ook hier vind je een bepaalde routine die je elke week doorloopt en dat heeft wel wat.

Waar ik zoal mee bezig ben op dit moment. Nou zoals gewoonlijk in China staat mijn leven voor een groot gedeelte in het teken van werken. Zoals bij de meeste van jullie ben ik hier een groot gedeelte van mijn tijd aan kwijt.
Maar het is wel erg leuk om te doen en ik leer wel een hele hoop (daarom zit ik hier tenslotte ook). Wel is echt apart dat ik nu stap voor stap echt steeds meer het gevoel krijg echt de leiding te hebben. Vanuit Arie en Nic worden meer beslissingen doorgeschoven. Maar daarnaast voel ik ook dat het personeel meer vragen komt stellen enzo.

Ik vind het nog steeds wel erg wennen hoe je dingen kunt veranderen als je de leiding hebt. Ik ben zegmaar verantwoordelijk voor de exportschuur dus daar werken een mannetje of 15 gemiddeld. Nu ben ik de indeling aan het veranderen. Maar het is wel erg gaaf om te zien hoe je iets bedenkt en dat het daarna ook echt gerealiseerd wordt.
Ook vind ik het nog steeds bijzonder om te merken hoe problemen alleen maar opschuiven. Er blijven echt telkens nieuwe problemen komen. Die tackel je da weer en dan heb je er weer eentje.
Ik vind dat persoonlijk ook wel erg leuk hoor want ik merk wel dat routinematig dingen doen niet mijn sterkste kant is.

Ook ben ik heel veel bezig met mensen die in afdelingen werken waar ik verantwoordelijk voor ben. Dus dat is HR/ICT/Export/Sales/Finance (CHC gedeelte). Dus veel begeleiden en meetings houden over vanalles en nog wat.
Ik heb een aantal nieuwe mensen aangenomen. Het is wel erg leuk moet ik zeggen om nieuwe mensen te begeleiden. Je merkt wel dat aandacht en een bemoedigend woord af en toe echt wonderen doet.

Ik had een persoon aangenomen in de sales. Maar die snapte het werk niet helemaal of iets dergelijks maar ze maakte echt heel veel fouten. Dus dat liep al vanaf het moment dat ik nog in Nederland was. Wat bleek nou had dat meisje geen idee hoe Excel werkte. Als oplossing hiervoor had de salesmanager tegen haar gezegd dat ze maar even in haar eigen tijd dit moest bijschroeven vanuit een boek.
Nou ben ik geen Albert Einstein maar als je dan iemand administratief werk laat doen in Excel zonder begeleiding. Dan gaat zoiets natuurlijk niet lopen.
Omdat dit al een maandje liep te sudderen barste de bom precies de eerste week toen ik terugwas. Het meisje had een formulefout gemaakt in Excel en de Sales manager ging compleet uit haar dak.

Vervolgens ben je echt net een praatpaal om alles weer te lijmen echt bizar. Dus intern die meid begeleiding gegeven van de ICT en uitgelegd aan de sales manager hoe je iemand opleidt.
Gaf ik die meid de opdracht zegmaar om een lijs met vragen te maken met wat ze allemaal niet wist. Dan kon de ICT dit aan haar uitleggen een mooie gedachte.
Zie ik echt nog geen twee uur later een mail terugkomen van de ICT met de antwoorden op haar vragen. Nou ik overdrijf niet als er bij 24 vragen gewoon googlen als antwoord stond. Dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Ik weer naar de ICT uitleggen dat dit niet werkt. Dan heb je echt aan het einde van de dag zoiets van pff wat een gedoe.
Maar wel weer heel leuk is dat je na een week dat sales meisje helemaal ziet opbloeien. Ze maakt minder fouten (want ze snapt wat ze moet doen). Een stuk vrolijker ook daardoor en meer gemotiveerd.

Dit is dan even een voorbeeld maar zo heb je echt wel 15 van dit soort momenten per week.

Daarnaast ben ik veel bezig met de strategie voor 2012 verder uitwerken. Dat is wel erg leuk om te doen. Ook wel heel erg boeiend om de gedachte va Nic en Arie te volgen en waar ze heen willen.

Ook gingen we met Jim en Fokko van Agribio uit eten van de week. Wat uiteraard heel erg gezellig was. Maar ook wel erg gaaf. Dan merk je wel echt in zo een gesprek dat je stiekem echt wel veel leert van Nic. Gewoon qua gespreksvoering maar ook het objectief kijken naar situaties.

Verder hebben we ook een stagiaire van 19 (Jessica). Maar komt er nog eentje deze week van 23 (Erik). Je merkt wel echt het verschil in leeftijd en levenservaring. De vragen die ze stellen en hoe afhankelijk de een van je is en hoe onafhankelijk de ander. Wel heel erg interessant hoor.

Wel leuk is dat Jessica echt heel erg duidelijk voor het eerst stageloopt in het buitenland. Als we rondlopen in Kunming enzo dan ziet ze echt dingen waar ik allang zonder nadenken voorbijloop. Bijvoorbeeld een zwerver ofzo.
Maar ook bijvoorbeeld misten we bijna de transfer toen we van Chendu naar Kunming vlogen. Dat heb je dat weleens als je vliegt. In het ergste geval mis je het vliegtuig en dan krijg je een latere vlucht (transfertijd was te kort). Voor mij niet zo boeiend maar voor Jessica echt heel erg spannend.

Wel grappig ik denk dat ik dat ook sterk had toen ik voor het eerst naar Canada ging. Maar ik kan het me nu niet meer voorstellen.

Verder loopt alles wel. Een der deze dagen komt de hoogste minister van deze provincie bij ons op de tuin kijken. Dan wordt er ook wel even wat voorbereid ook. De hele weg naar de tuin is opgeknapt en alles wordt echt schoongemaakt enzo. Hij zou komen met een delegatie van 60 personen ik ben benieuwd.
Wel zie je echt dat zegmaar uitleggen in Nederland hoe hier te werken of hoe dingen werken bijna niet te doen is.

Verder bezoek ik in het weekeind veel dingen met jessica die leuk zijn om te zien in Kunming. Dat is wel lache om te doen een beetje rondbanjeren in de stad. Ook doe ik een hoop met Tim en Charlie die hier beide ook werken. Uiteraard ook een hoop met Cok. Dus ook naast het werk doe ik een hoop leuke dingen.

Ik merk wel dat ik het echt heel erg druk heb zo met alle dingen. Dat valt wel erg tegen. Veel nieuwe dingen komen bij mij op mijn bord en vaak nog best wel complexe zaken zoals bijv het opzetten van een nieuwe inkoopfunctie. Dat kost wel een hoop tijd en energie.

Daarnaast studeer ik nog steeds Chinees. Al moet ik het tempo wel weer een beetje opschroeven want het schiet er een beetje bij in zo stiekem.

Ik merk wel dat het werk goed gaat. Gister had ik Nic aan de telefoon en die zij nog even dat ze echt een goede keus hadden gemaakt om mij naar China te halen. Dat geeft wel vertrouwen dat al weet ik nog niet zoveel het in iedergeval de goede kant opgaat.

Wel grappig was dat Tim van de week Deo ging halen. Wat blijkt nou die Chinezen hebben wat minder last van zweet oksels als wij. Dus Deodorant is gewoon een seizoensgebonden product hier. Er is geen vraag naar het hele jaar rond allen in de echte warme delen van de zomer. Wel apart.

Tim vertelde ook nog dat de meeste Chinezen buitenlanders maar raar vinden en ze vinden stinken. Of naar Deo of zweet. Haha nou weet ik meteen hoe iedereen naar mij kijkt hier.

Maar ik ga wat vaker een verhaaltje tikken. Dat is hierbij belooft. Want zo een boekwerk eens in de drie weken is ook wel veel van het goede.

Groeten uit het verre Oosten.

Yoeri

  • 29 Februari 2012 - 16:10

    Jan:

    he man, azie is zo 2011 haha.
    nee klinkt goed man, lekker bezig daar. blijf lekker leren en genieten!

  • 29 Februari 2012 - 18:52

    Je Mams:

    Heerlijk verhaal en zo lekker Yoeri eigen.

  • 02 Maart 2012 - 18:08

    Gerard En Ada:

    Zo Yoeri, je hebt je best weer gedaan met zo`n verslag! We zouden wel eens om het hoekje willen kijken en je bezig zien met al die dingen. Je mag wel veel dingen doen en we kunnen ons voorstellen dat je zo veel leert. Gelukkig heb je ook tijd voor leuke dingen. Geniet er maar lekker van !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Kunming

yoeri

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 55520

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 20 Oktober 2012

China

07 November 2010 - 05 Januari 2011

Rndreis china

25 Augustus 2009 - 20 Januari 2010

uganda

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: